tirsdag 5. juli 2016

Test: Crafted Kardus

Når navnet Kardus er printet på en snusboks er det for meg nesten en selvfølge at dette er kvalitet av ypperste sort. Når også selveste Conny Andersson har gitt sitt "sign of approval" VET jeg at dette blir bra. Heldige meg har mottatt en boks av Crafted Cardus: Highland Single Cut, som nå skal testes!


Mottatt av Sørensen Tobakk i Bergen.

Kjør test!

Førsteinntrykk:
Det jeg kjenner åpner denne usedvanlig flotte boksen er en god eim av høykvalitets-tobakk. Synet som møter meg er en meget fint skjært tobakk med en mørk brunfarge, i sterk kontrast mot vanlig svart, oppmalt løssnus.
Selve kuttet er likt General Kardus, men fargen er unik. Dette gjør meg veldig nysgjerrig på hvordan snusen er videre.

Lukt:
Lukten som kommer frem er tobakk. En veldig god tobakk sådan. Crafted Kardus er også en Whisky-snus, noe som man fint merker med nærare sniffing.
Jeg er som tildligere sagt ikke en whisky-kjenner, men jeg har stålkontroll når det kommer til snus, så jeg kan med hånda på hjertet fortelle deg at det her er snus med kvalitet!

Bake-egenskaper:
Da jeg så hvordan kuttet på denne snusen regnet jeg med bake-egenskaper på linje med General Kardus.
Ikke tale om. Prøv å lage en prell av tørt havremel, og du får samme resultatet.
Dette er dog ingen problem for meg, da jeg alltid flakser rundt med min trofaste prismaster.
Fortsatt er denne snusen ganske finnicky å holde i overleppa, da den løser seg fort opp. Litt problematisk, men ikke så farlig at det ødelegger opplevelsen.


Smak:
Til tross for en uheldig opplevelse med selve porsjoneringen er det her Crafted Kardus VIRKELIG skinner gjennom. Smaken har en nydelig tobakkssmak med en god mengde whisky i bakgrunnen. Denne snusen er lagret på whisky-fat som mye annen high-end whiskysnus, og det kjennes godt. Whiskyen tar fortsatt ikke over hele smaksopplevelsen, noe som gjør at det ikke blir overveldende. Meget fin balanse i hele smaksopplevelsen etter min mening.
Denne snusen har rett og slett potensiale for å bli en favorittsnus for de som kun bruker løssnus. Styrken ligger på 8mg/g nikotin, noe som gjør at denne snusen passer for de aller fleste.

Konklusjon:
Jeg har alltid sett på løssnus som det beste alternativet når det kommer til rene smakssnuser. Crafted Kardus: Highland Single Cut skinner virkelig gjennom, og setter en soleklar standard på hvordan en skikkelig whisky-snus skal være.
Prislappen på ca 150kr kan sjokkere en del, men hvis du vil ha en virkelig god løssnus er dette ikke noe å tenke på.

Approved By Snuselsker!

Kos deg med snusen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar